Voor dit artikel had ik een gesprek met de heer Winkelman, één van de eigenaren en oprichters van dit Adviesbureau voor Marketing en Public Relations. Ruim 35 jaar geleden gestart door de studievrienden Ton Winkelman en Ralph Hessen is het inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met maar liefst 46 werknemers, ondergebracht in drie majestueuze panden aan het Bankaplein en de (Hoge) Bankastraat.
Wij zijn al tijdens onze studie aan de Erasmus universiteit begonnen, zo vertelde de heer Winkelman. Wij zagen als eersten de mogelijkheid om marketing en PR met elkaar te verbinden. Ons motto was: Marketing denken en PR doen.
In “Het Vaderland” (een Haagse avondkrant uitgegeven van 1869 t/m 1982) hadden wij ons eerste interview. Wij openden een spreekuur voor Haagse ondernemers en wij waren nauw betrokken bij het informatiecentrum in Babylon, destijds geopend voor PTT-ers die naar een nieuw hoofdkantoor in Groningen moesten verhuizen. Wij gaven voorlichting en zochten tevens naar nieuwe vestigingskandidaten voor Groningen in de Randstad.
Het marketing denken en PR doen passen we toe op overheidsbeleid, ondernemingen en diverse (grote) merken en inmiddels hebben we daar meer dan 35 jaar ervaring in. Marktkennis is belangrijk. Er is praktisch geen sector die voor ons onbekend terrein is en met 46 medewerkers hebben wij specialisten in huis op diverse vakgebieden zoals fashion, zorg, cultuur, consumentenmerken, ICT, overheid, onderwijs en dienstverlening.
Wij doen uitvoerig onderzoek vooraf en praten met de consumenten of afnemers van onze opdrachtgevers. PR is een effectief instrument om marketingdoelen te realiseren. Indringende en creatieve media aandacht voor een product is waarschijnlijk het meest opvallende effect van ons werk. Wij werken voor gerenommeerde merken als Dove, Robijn, Andrelon, Unox en KPN.
Unox staat b.v. voor “Oer Hollands”, “winter, worst en erwtensoep”. Het geheim is om dan een bewuste keuze te maken en dit concept consequent te blijven uitdragen. De Nieuwjaarsduik in Scheveningen, waarvoor wij de organisatie in handen hebben, is daar een goed voorbeeld van.
Op het gebied van Cultuur nemen wij inmiddels de organisatie van de Museumnacht voor onze rekening en Onderwijsinstellingen helpen wij om zich beter in de markt te positioneren want voldoende instroom van leerlingen is geen vanzelfsprekendheid meer.
We zijn ook heel druk met “Special Events”. Hiervoor hebben we een aparte afdeling gecreëerd. Ons eerste “big event” was gelijk een succes en daar zijn we nog steeds trots op. De Big Improvement Day, waarbij topmensen uit de overheid en het bedrijfsleven een dag bij elkaar komen, leverde ons in 2008 de Oscar van de evenementenbranche op, de Gouden Giraffe. Sinds 2008 is het een jaarlijks terugkerend evenement waarbij wij bekende gastsprekers hadden zoals Sir Richard Branson, John Fentener van Vlissingen en Jan Kees de Jager.
Tenslotte, zo meldde de heer Winkelman, verhuren we ruimte aan een aantal bedrijven waarmee we nauw samenwerken zoals een mediabedrijf, een bedrijf dat 3D kan printen en een expert op het gebied van public affairs (lobby!) en vormgeving. Dit bevordert ook de interne “communicatie” en dynamiek en daar draait het toch om in ons vak, nietwaar?
Wilt u graag in contact komen? Winkelman van Hessen is gevestigd aan het Bankaplein nummer 3 en telefonisch bereikbaar onder nummer 070 – 4161616
Josephine de Vijlder